
Tankönyvek – Történelem
A tanügyi változások, a 8. osztályos (4+4) rendszer erős gyökerei oda vezettek, hogy 1999-től az iskolák döntő többségében maradtak, illetve visszatértek az 5–8. osztályos rendszerben működő (őskortól – napjainkig) történelem tanításához.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A tanárok munkáját is szerettük volna megkönnyíteni, amikor a tankönyvek és a munkafüzetek mellé elkészítettük a tanári kézikönyveket, melyekben óravázlatok, tanmenet, módszertani javaslatok, s a témazárók megoldása egyaránt szerepelnek.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2000-ben megjelent a 7. osztályos történelem tankönyvcsalád, amely a nyolcosztályos iskolarendszer megszilárdulását követte.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A következő munka a 8. osztályosoknak szóló tankönyvcsalád volt, ami az utolsó fejezetében már tárgyalta 1990–2000 közötti évtized legfontosabb eseményeit is.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A 2002 után bekövetkezett politika (kormány-) váltás a NAT újabb megváltoztatásához vezetett, ami szükségessé tette a történelem tankönyvcsalád megújítását is.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A 2006/2007-es tanévben a tankönyvkiadók újra nekifoghattak a taneszközök átalakításhoz, mikor a kompetencia, a nem szakrendszerű és hasonló „reformok” kényszerítették arra a kiadót és a szerzőt, hogy átgondolják eddigi kiadványaik átdolgozását.
Ennek eredményeként látott napvilágot az új 5-8. osztályos tankönyvcsalád, mely valóban megújulást jelentett belső tartalmában és külső megjelenésében egyaránt.
![]() |
![]() |
![]() |
Az új kiadványok már úgy jelentek meg, hogy a munkafüzet megoldókulcsa a tanári kézikönyv része lett.
![]() |
![]() |
![]() |
A jelenleg forgalomban levő, 2013-ig a tankönyvlistán szereplő, az Oktatási Hivatal által elfogadott 7. és 8. osztályos történelem tankönyvek szerkezete, topográfiája követte az 5. és 6. osztályos tankönyvek felépítését.
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Az elmúlt két évtizedben nem szűnt meg az a vita, mely a tanulók túlterheltségéről szólt és szól ma is.
A vita súlyponti kérdése a tananyag mennyisége, azaz hogy az adott tankönyv megtanulandó mennyisége sok, éppen elegendő, vagy kevés. Megfelel-e a tanulók életkori sajátosságainak, s feldolgozható-e a rendelkezésre álló a heti 1, 2, vagy 3 órában? A történelem tantárgy esetében 5 – 8. osztályban heti 2 óra áll a tanárok és tanulók rendelkezésére.
Az igazi problémáról, hogy mi vonja el a gyerekek idejét, figyelmét az iskolától, kevesebb szó esik, tekintettel arra, hogy az már túlmegy az iskola falain, hiszen komoly társadalmi problémáról van szó. A vég nélküli tananyagcsökkentés nem lehet megoldás, mert azért abban a szakma nagy része egyetért, hogy ismeretek nélkül nincs értelme kompetenciáról, fejlesztésről, egyáltalán oktatásról, nevelésről beszélni.
Az ellentmondás feloldása érdekében az Apáczai Kiadó 2012-ben a jelenleg is érvényes és rendlehető tankönyvei mellett megjelenteti az 5. és 6. osztályos tankönyvcsaládot, melyek, ha nem is kevesebb tananyagot, de azt más feldolgozásban tárgyalják.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bánhegyi Ferenc