Történelemtanár vagyok, a tanároknak abból a csoportjából, akiknek még mindig az a célja, hogy ismereteket adjanak át. Olyan tudást, ami szilárd alapot jelenhet az ifjúság stabil értékrendjének kialakulsához. Ennek az ismeret átadásnak a lényege, hogy az elméleti tudás birtokában a tanulók felkeressék a történelmi, néprajzi, természeti, irodalmi, vallási helyszíneket. Elengedhetetlen, hogy a tizenéves korosztály megismerje a történelem eseményeit formáló összefüggéseket, a helyszínek varázsát, összességében a történelem főbb vonulatainak folyamatosságát.
A magyar és az egyetemes történelem népszerűsítését, megszerettetését az 1980-as években kezdtem el, amikor az osztályteremben szerzett történelmi tanulmányokat sikerült egybekapcsolni azokkal az ismeretekkel, amelyeket az utazások, illetve a vándortáborok során szereztek a tanulók. 1990-től a belföldi utazásokat kiterjesztettük a határon túl élő, magyarok által lakott területekre is. A rendszerváltás lehetőséget teremtett arra, hogy Európa távolabbi országait is felkeressük. Évente egy-két alkalommal, 40–50 diákkal bejártuk Európa legszebb tájait, városait. Skóciától Szicíliáig, Párizstól Isztambulig, Görögországtól Spanyolországig és Németországig, Rómától Prágáig számos helyen megfordultunk. Sikerült sok-sok érdekes tájat megismernünk, s számos helyen ráakadtunk a magyarok nyomaira, múltbeli és mai kapcsolataira.
Iskolai munkám mellett 1996-tól az Apáczai Kiadó szerzője lettem. Az elmúlt közel két évtized alatt a kiadó történelem, honismeret, etika, erkölcstan és média tankönyveit, munkafüzeteit, interaktív tananyagait és történelmünk kiemelkedő alakjainak életét bemutató reprezentatív albumait készíthettem el.
A történelem, majd mellette 2011-től az erkölcstan tankönyvek a tankönyvpiac legnagyobb vitát kiváltó kiadványait jelentik, tekintettel arra, hogy a történelem és az erkölcstan stratégiai tantárgy. A mindenkori hatalom kitüntetett figyelemmel kísérte és kíséri ma is azokat a tankönyveket, amelyek a tudatformálásban, a szemlélet kialakulásában szerepet játszanak. Volt idő, hogy egyszerre 6–8 tankönyvkiadó párhuzamosan megjelent tankönyvei között választhattak az iskolák. A 2014/2015-ös tanévtől elméletileg megszűnik a választási lehetőség, bár egy-két évig „kifutóban” még hozzá lehet jutni a korábbi kiadók taneszközeihez is.
A tankönyv(ek) tartalmának követnie kell a Nemzeti alaptanterv előírásait. Ebből eredően eltérés csak a szerzők és a kiadók eltérő szemléletéből fakadhat. Semleges történelemkönyv nincs. Aki szóban vagy írásban a történelem semlegességről beszél, az a valóság tudatos elferdítésén fáradozik. Hasonlóképpen nincs két egyforma erkölcstan könyv sem, hiszen ez a nagy vitát kiváltó tantárgy a társadalom szinességét, sokféleségét tükrüzi vissza.
Különösen nehé z mind a magyar, mind az egyetemes történelem alapjainak átadását olyan szintre leegyszerűsíteni, hogy azt a 10–14 éves korosztály – amelyik ráadásul először találkozik a történelemmel – megértse.
Mottóm: „Amelyik nemzet a múltját nem ismeri, a jelenét meg nem értheti, s a jövőjét meg
nem teremtheti!”
Bánhegyi Ferenc